Saturday, November 29, 2008

باور ناپذیر بودن ارث نابرابر

نویسنده مرجان حسینی
شهرزادنیوز: زن، 60 ساله است و اتاق کوچکی در گوشه شهر اجاره کرده؛ زندگی اش با کار کردن در خانه مردم می گذرد و هیچ کس را ندارد. شوهر و بچههایش را در زلزله بم از دست داده و از آن همه خانه و باغ هم چیزی به او نرسیده است. چند ماه بعد از زلزله که رفت دنبال زمین‌هایش به او گفتند: "زن از زمین ارث نمی‌برد."
گفتند بر اساس قانون، ارث بردن زن از شوهر به این ترتیب است که: "زن فقط از اموال منقول و قیمت ساختمان و درخت ارث می‌برد و نه از خود آنها." الان که هم خانه‌تان ویران شده و هم درخت‌ها از بین رفته چیزی به شما نمی‌رسد.
باورش نمی شد که بعد 60 سال زندگی و آنهمه جان کندن برای ساختن خشت به خشت خانه و باغش، حالا که تنها و بی کس شده بگویند اینها به تو نمی‌رسد، چون زن هستی. اعتراض که کرد، گفتند: "قانون است، خانم. ماده‌های 946 و 947 قانون مدنی. چاره‌ ای برایش نمانده بود؛ با چند میلیون تومان پس‌اندازی که داشتند اتاقی اجاره کرد و هیچ وقت نفهمید چرا زمین‌هایش را به او ندادند.
مواد 946 و 947 تنها مواد تبعیض‌آمیز قانون ارث نیستند. بر اساس قوانین مدنی ایران ارث دختر نصف پسر است و ارث زن به عنوان همسر یک هشتم از اعیانی و اموال منقول. در واقع با حذف ارزش معاملاتى زمين، ابتدا اموال مذكور فروخته شده و از قيمت فروش آنها سهم‌الارث زن پرداخت می شود كه اگر ساختمان داخل زمين كلنگى و قديمى باشد و يا درختان باردهى و سوددهى چندانی نداشته باشند، مبلغ قابل توجهى به زن نمى‌رسد.
از سوی دیگر اگر مردی دو، سه یا چهار همسر داشته باشد همان یک هشتم اموالش هم بین همسران او تقسیم می‌شود و همان ارث ناچیز، ناچیزتر نیز می‌شود.
قوانین مربوط به ارث زنان آنقدر تبعیض آمیز و نابرابر است که تا وقتی به مورد اجرا گذاشته نشوند، باورپذیر نیستند.
وقتی به سمیرا، زن 40 ساله‌ای که شوهرش جز او وارث دیگری نداشت، گفتند تو فقط یک چهارم اموال شوهرت را می‌بری و بقیه در حکم اموال بدون وارث به حساب می‌آید و باید به دولت واگذار شود، چیزی را که شنیده بود باور نمی‌کرد. اصلا نمی فهمید چرا سه چهارم خانه‌ای را که 20 سال در آن زندگی کرده بود، باید به دولت بدهد. قانون اما جایی برای سوال و جواب نگذاشته است. بر اساس ماده 949 قانون مدنی: "در صورت نبودن هیچ وارث دیگری به غیر از زوج یا زوجه، شوهر تمام ترکه متوفاه خود را می‌برد ولیکن زن فقط نصیب خود را و بقیه ترکه شوهر در حکم مال اشخاص بلاوارث خواهد بود."
علاوه بر اینها ارث دختر نصف پسر است، مادر یک ثلث ارث می برد و پدر دوثلث، هنگامی که قرار است ارث بین نوه‌های شخص فوت شده تقسیم شود. فرزندان پسر متوفی، دو برابر فرزندان دختر متوفی ارث می‌برند و به طور کلی چنان که در ماده 911 قانون مدنی آمده است، در تقسیم بین افراد یک نسل، پسر دو برابر دختر ارث می‌برد. در سایر موارد مربوط به ارث نیز اغلب وراث مرد یا خویشاوندان پدری بیشتر ارث می‌برند و اصل بر این است که زنان سهم کم‌تری از ارث داشته باشند.
این نابرابری‌ها چنان آشکار و غیر قابل انکار است که مجلس ششم در آخرين روزهاي كاري خود طرحی برای برابری ارث زن و شوهر از یکدیگر ارائه داد. طرحی که هیچگاه به سرانجام نرسید و در پیچ و خم مخالفت‌های شورای نگهبان و سکوت مجلس هفتم باقی ماند. هرچند حتی در صورت تصویب این طرح نیز فقط بخش کوچکی از نابرابری‌های قوانین ارث حل می‌شد.
لینک مقالهhttp://www.shahrzadnews.org/article.php5?id=1283

Tuesday, November 4, 2008

«ارث‌بری زن از زمین گام بزرگی‌ست در جهت برقراری عدالت»

نقل از سايت: دويچه وله /مصاحبه گر: ميترا شجاعي
http://www.dw-world.de/dw/article/0,,3843339,00.html

کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با استناد به فتوای آیت‌الله خامنه‌ای، حق ارث زنان از شوهر را افزایش داد. خدیجه مقدم کنشگر کمپین یک میلیون امضا و عضو کمیته‌ی ارث این کمپین، این اقدام را گامی بزرگ ولی ناکافی می‌داند.
در صورت تصویب این قانون در صحن علنی مجلس و تایید شورای نگهبان، از این پس زنان بعد از فوت شوهرشان نه تنها از خانه و اشجار بلکه از زمین نیز ارث خواهند برد.
البته میزان سهم زنان تغییری نکرده و همچنان یک هشتم اموال شوهر در صورت داشتن فرزند و یک چهارم در صورت نداشتن فرزند است.
این در حالی است که مرد در صورت فوت همسرش صاحب تمامی اموال او خواهد بود.
دویچه‌وله: خانم مقدم، طرحی که اخیرا در کمیسیون قضایی مجلس در مورد ارث‌بری زن از شوهر بعد از فوت او به تصویب رسیده، آیا به نظر شما چیزی هست که بشود از آن به‌عنوان برابری ارث زن و مرد یاد کرد؟
خدیجه مقدم: طرحی که در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس فعلا تصویب شده و حالا در صحن علنی مجلس خواهد رفت، قدمی در راه برابری ارث زن و مرد است. این یک قدم بزرگ است. به‌خاطر این که شرایط اقتصادی امروز و وضعیت زمین و قیمت‌های ملک و زمین و درخت و اینها با دورانهای گذشته خیلی تفاوت کرده است و ارث‌بری زن از زمین گام بزرگی در جهت برقراری عدالت در موضوع ارث است. ولی به‌هرحال این اول راه است و موضوع‌های خیلی زیادی در مواد قانونی مربوط به سهم‌الارث وجود دارد که امیدواریم یک یک این قوانین تغییر کند و حتما نیز تغییر خواهد کرد. مثلا زمانی که زلزله آمد و خانه‌ها خراب شد و زنها از زمین ارث نمی‌بردند، واقعا این یک معضل بزرگی شده بود که هنوز هم این مشکل طبیعتا باقی‌ست و با تصویب این قانون یک مقداری زنان به حقوق خودشان نزدیک‌تر می‌شوند.
با توجه به این که این طرح یک‌بار در صحن علنی مجلس ششم به تصویب رسیده بود، ولی توسط شورای نگهبان رد شده بود، چقدر امیدوار هستید که این‌بار شورای نگهبان این طرح را تصویب کند؟
مبنای قانونی‌ ارث‌بری زن از زمین، دین اسلام است که البته در بین فقها سه نظر وجود دارد. یک نظر این است که زن از همه‌ی اموال ارث می‌برد. یک نظر این است که اگر فرزند داشته باشد، از همه‌ی اموال ارث می‌برد و نظر دیگر این است که زن چه فرزند داشته باشد و چه نداشته باشد، اصلا از زمین ارث نمی‌برد. متاسفانه نظر سوم در تدوین قانون مدنی ملاک قرارداده شده است. در سال ۱۳۰۶ تا ۱۳۱۱ که قانون مدنی ایران تدوین شد و این چیزی نیست که مربوط به این دوره باشد. آن نظری که بیشتر به ضرر زنان است مد نظر آن کسانی قرار گرفته است که این قانون را تدوین کرده‌اند. ولی الان نظرات متفاوتی وجود دارند. مهم‌تر از همه این که الان نظر آقای خامنه‌ای هم بر این است که زن می‌تواند از زمین ارث ببرد و من فکر می‌کنم توافق‌هایی هم صورت گرفته و این بار دیگر در شورای نگهبان هم تصویب خواهد شد. به‌هرحال این حداقل خواسته‌ی ‌ماست، حداکثر خواسته‌‌مان نیست. این برابری نیست، ولی یک قدم به سمت جلو است.
خانم مقدم، شما چندی پیش با همکاری عده‌ی دیگری از دوستان و یاران‌تان در کمپین یک میلیون امضا، کمیته‌ای را تاسیس کردید به نام «کمیته‌ی ارث». اگر ممکن است در مورد این کمیته و فعالیت‌هایی که تا به حال در این زمینه انجام داده توضیح بدهید.
در کمپین، کمیته‌های مختلفی وجود دارد که کارهای اجرایی انجام می‌دهند. ولی با توجه به این که دو سال و اندی از فعالیت کمپین گذشته، ما، یعنی تعدادی از اعضای کمپین، البته در جاهای مختلف ایران، به این نتیجه رسیدیم که به هرحال آگاهی‌های عمومی در زمینه‌ی این که تبعیض قانونی بین زن و مرد وجود دارد، تبعیض جنسیتی وجود دارد، تقریبا خوب کار شده است. البته کافی نیست و جمع‌آوری امضاها باید ادامه پیدا کند. ولی نیاز تشکیل کار−گروه‌های تخصصی در کمپین کاملا احساس می‌شد، که اولین کار−گروهی که تشکیل شد همین کار−گروه ارث برابر بود که می‌توانید مطالب را در وبلاگی که ما داریم بخوانید. برای نمونه، ما در مورد ارث، کارهای تخصصی انجام می‌دهیم، این که در ادیان مختلف و در کشورهای مختلف چگونه است. این موضوع موضوعی است که در کمتر رسانه‌ای شده است و اگر ما بتوانیم در هر مورد از این قوانینی که مد نظر ماست به صورت تخصصی کار کنیم، بهتر به نتیجه می‌رسیم. استراتژی‌مان هم همان استراتژی کمپین است، آگاهی‌سازی مردم از یک سو است و از طرفی هم فشار به نهادهای قانونگذاری و حکومتی است. ما در این مدت نامه‌هایی به مجلس و به کمیسیون حقوقی نوشته‌ایم که خواهان تغییر قوانین ارث هستیم و در قدم اول، خواهان همین ارث‌بری زن از زمین هستیم. ما مثال‌های کاملا روشن و مستندی برایشان آورده‌ایم در این زمینه که واقعا چه اجحافی دارد در حق زنان بم می‌شود، در حق زنان روستایی و حتی در حق زنان شهری؛ چرا که الان قیمت ملک به ساختمانش نیست، به زمین‌اش است، قیمت زمین خیلی خیلی بالاتر از قیمت ساختمان است و واقعا نمونه‌ها و قصه‌های فراوانی داریم که زنانی که پنجاه سال با شوهرانشان زندگی کرده‌اند، بعد ازفوت شوهرانشان از خانه‌های شخصی به خانه‌های اجاره‌ای و مناطق دورافتاده منتقل شده‌اند، به‌خاطر این که یک هشتم اعیانی که سهم زن است، حتا کفاف اجاره‌خانه یا رهن یک خانه در همان منطقه‌ای که این زن زندگی می‌کرده را هم نمی‌‌دهد. اینها را ما در این مدت منتقل کرده‌ایم، مصاحبه‌های زیادی کرده‌ایم و سعی کرده‌ایم این مسئله را بیشتر رسانه‌ای کنیم. و خوشحالیم که به‌هرحال این قدم اول برداشته شده و امیدواریم هرچه زودتر این قانون به تصویب برسد.

با توجه به این که تعداد قوانینی که در مورد زنان تبعیض‌آمیز هستند بسیار زیاد است، قوانینی مثل سنگسار، قصاص، دیه، حق حضانت، حق طلاق و غیره، چه شد که شما به این فکر افتادید که در مورد قانون ارث کار کنید؟ آیا به نظر شما این قانون الان نسبت به قوانین دیگر برای زنان در اولویت قرار دارد؟

مسئله‌ی ارث چون یک به اصطلاح حق اقتصادی است، یعنی به مسایل اقتصادی و معیشت زندگی زنان ارتباط مستقیم دارد، الان خیلی اهمیت دارد. شما الان به بم بروید ببینید چه خبر است! برادرشوهر یا پدرشوهر از دولت وام گرفته، دارد خانه می‌سازد، و این زن بیچاره که شوهرش را ازدست داده و خانه‌اش خراب شده، حیران و سرگردان مانده تا ببیند آیا این پدرشوهر یا برادرشوهر یک اتاق به او می‌دهد یا نمی‌دهد. یا زنان روستایی، یا زنان شهری. ما هر روز می‌بینیم که اگر بچه‌ها حمایت نکنند، قانون از اینها حمایت نمی‌کند. بنابراین واقعا این ارث‌بری زن از زمین قدم بزرگی است. الان یک قسمت از معضلات زنان در بخش اقتصادی را همین مسئله‌ی ارث می‌تواند حل کند. من واقعا فکر می‌کنم که زنها اگر به استقلال اقتصادی نرسند، هرگز به برابری دست پیدا نمی‌کنند. ما خوشحال هستیم که به‌هرحال قدم اول حداقل در مورد ارث برداشته شده است.

Saturday, November 1, 2008

ارث نابرابر، تبعيضي كه كمتر رسانه اي شده


آسیه امینی / روز آنلاین
"ارث برابر زنان و مردان" يکی از قوانين مورد اعتراض زنانی است که می خواهند عليه قانون نابرابر فعاليت کنند. ‏نابرابری ارث بر اساس جنسيت و ارث نبردن زنان از زمين، يکي از موارد تبعيض آميزي است که ادبيات مردانه حاکم بر ‏جامعه ايراني، کمتر به آن اجازه روشدن، داده است. اين نابرابري اگر چه بخش عمده اي از جامعه را شامل مي شود، اما ‏راهي به رسانه ها نيافته است و در گفت و گوهاي معمول و متداول اجتماعي نيز کمتر مثال و مصداق نابرابري جنسيتي ‏تلقي شده است. با اين حال وقتي پاي انگيزه به ميان مي آيد، منافع اقتصادي، يک عامل تعيين کننده براي حرکت است. از ‏اين رو کارگروه "ارث برابر"، يکي از موفق ترين کارگروه هاي کمپين بوده است. در گفت وگويي با خديجه مقدم، فعال ‏جنبش زنان که اين روزها بيشتر وقتش صرف توجيه و آموزش فعاليتهاي اين کارگروه مي شود، درباره ارث نابرابر ‏صحبت کرده ايم. ‏

‎‎خانم مقدم، قبل از هرچيز از قانون شروع کنيم. شرايط ارث زن و مرد در قانون ما چگونه است؟‎ ‎
براساس قانون مدني ايران ( بند 1ماده 899 و مواد 900، 901 و 907 ) ارث زن و مرد نابرابر است. بدين صورت که ‏بعد از فوت پدر و مادر پسران دو برابر دختران ارث مي برند. اگر مردي فوت کند و زن و بچه داشته باشد زن يک هشتم ‏از اموال شوهر و اگر شوهر بچه نداشته باشد يک چهارم اموال شوهر را ارث مي برد و هيچگاه از زمين ارث نمي برد. و ‏اگر مرد چند همسر داشته باشد يک هشتم يا يک چهارم بين همه زنان تقسيم مي شود. حالا اگر زني فوت کند و شوهر و بچه ‏داشته باشد شوهر يک چهارم از اموال زن را ارث مي برد و اگر زن بچه نداشته باشد شوهر دو برابر ارث مي برد آنهم از ‏تمام دارايي. پس عملا شوهر چند برابر زن ارث مي برد. و جالب اينکه اگر زن و شوهري فوت کنند و ورثه اي نداشته ‏باشند زن يک چهارم ازقيمت ابنيه و اشجار واموال منقول شوهر را ارث مي برد و بقيه به دولت مي رسد در حالي که به ‏مرد، از تمام اموال زن ارث مي رسد. ‏

‎‎مبناي اين قوانين چيست؟‎ ‎
مبناي اين قوانين، تفسير قانونگذاران از اسلام است. قانون ارث در زمان رضا شاه تدوين شده و بعد در دوره محمد رضا ‏شاه هم اجرا شده، در جمهوري اسلامي هم اجرا مي شود و ابدا متناسب با شرايط اجتماعي – اقتصادي امروز نيست. توجيه ‏قانوني آن هم اين است که مرد رياست خانواده را به عهده دارد. البته در قوانين ارث مسلمانان اهل سنت، زن از همه اموال ‏شوهر ارث مي برد يعني از زمين هم ارث مي برد. و معلوم نيست به چه دليل در قوانين مدني ما [شيعه] زن از زمين ارث ‏نمي برد. ما خواهان تغيير قوانين مربوط به ارث هستيم و مي گوييم در دنياي امروز اينهمه تبعيض انساني نيست. شرايط ‏فرهنگي جامعه ما با شرايط فرهنگي عربستان در 1400 سال پيش بسيار متفاوت است. خوشبختانه اين بحث بين علماي ‏ديني هم وجود دارد. ‏

‎‎به نظر مي رسد کارگروه ارث برابر، نفس تازه اي در رگ کمپين براي جلب حمايت بيشتر زنان در ابراز ‏نارضايتي از قانون بوده. از اين کارگروه بگوييد.‏‎ ‎


شيوه کار در کار گروه ارث برابر همان شيوه کار در کمپين است با اين تفاوت که ما روي ارث تمرکز بيشتري داريم و مي ‏خواهيم اين نابرابري را با دقت بيشتري نشان بدهيم و تخصصي تر روي آن کار کنيم. يعني ما به صورت چهره به چهره با ‏مردم گفتگو مي کنيم و امضا جمع مي کنيم با همه کميته هاي کمپين در ارتباط هستيم اگر کسي علاقه مند بود با فعاليت هاي ‏هنري براي خواسته هاي حداقلي زنان در کمپين کمک کند به کميته هنري معرفي اش مي کنيم امضا هايمان را به کميته ‏مستند سازي مي دهيم ؛ از طريق کميته آموزش و کارگاهها، کارگاه آموزشي برگزار مي کنيم و خلاصه در ارتباط تنگاتنگ ‏با بقيه کميته ها نيازهايمان را برطرف مي کنيم. همه اعضا جديد هستند و اگر هم قبلن بيانيه کمپين را امضا کرده اند ولي ‏فعاليت درکمپين نداشتند وبه موضوع ارث حساسند و اولويت قانوني شان در فرم هاي بيانيه ارث است. اين مساله تازه نفس ‏بودن هم به همين دليل است و به هر حال مساله ارث به نظرم براي بسياري از زنان مهم است و با اين حال کمتر درباره آن ‏در عرصه عمومي بحث شده. ‏

‎‎ولي به نظر مي رسد اين بحث، بيش از ساير مسائل با مقاومت بخشي از جامعه – مردان- روبرو ‏شود؟‎‎
به نظر من با مقاومت مردم که روبرو نمي شود چون وقتي با مردم صحبت مي کنيم و مثال هاي زنده از زندگي زنان مي ‏زنيم خيلي سريع متوجه و همراه مي شوند و حتي خيلي از مردم مثل ما فکر مي کنند چون نصف جمعيت را زنان تشکيل ‏مي دهد. مردها هم اگر ته دلشان جايي نخواهند قانون تغيير بکند ولي چون خودشان دختر و خواهر دارند و آنها هم در جايي ‏همسر مردي هستند، بدشان نمي آيد که آنها حق و حقوق بيشتري داشته باشند. نه اينکه خودشان هم تلاش کنند ولي مقاومت ‏هم نمي کنند. البته در شهرها ي بزرگ اين طور است. در روستاها آنقدر ارث زن کم است که اصلن ارثي به او نمي دهند ‏چون دارايي بيشتر زمين است و از يک خانه روستايي مبلغ قابل توجهي به زن نمي رسد. اصولن ارث زن را محاسبه نمي ‏کنند و مادر در خانه اولادش مي ماند. من شاهد ماجرايي هستم که زن روستايي بعداز فوت شوهرش تقاضاي يک هشتم ارث ‏شوهرش را کرده و از طرف خانواده خودش و خانواده همسرش طرد شده که چرا خلاف سنت و عرف روستا حرف زده. ‏يعني همين يک هشتم ارث را که ما قبول نداريم هم به زن نمي دهند. اگر قانون ارث تغيير کند و ارث برابر شود يا حداقل ‏در مرحله اول زن از زمين ارث ببرد سهم زن روستايي قابل توجه خواهد بود و مسلمن محاسبه خواهد شد. فکر کنيد زن ‏روستايي که 50سال روي زمين شوهرش کار مي کند و پير مي شود حتي يک وجب از آن زمين را ارث نمي برد. اين ‏عدالت نيست. ‏
يا مثلن در بم که زلزله آمد و خانه ها ويران شد و تعداد زيادي از زنان شوهرانشان را هم از دست دادند، از زمين هم که ‏ارث نمي برند چه بايد بکنند. وقتي اين مثال هاي قابل لمس را براي هر کسي بگويي چطور مي تواند با تغيير قوانين مخالفت ‏کند؟!‏
البته اين مقاومتي که شما مي گوييد ممکن است از طرف حکومت بر ما تحميل شود که تازگي ندارد وقتي در دوسال فعاليت ‏کمپين 50 نفر بازداشت و احضار شده اند فکر مي کنيد اين محدوديت ها ادامه نخواهد داشت؟ ولي ما به رغم همه محدوديت ‏ها تصميم خود را گرفته ايم و فکر مي کنيم موفق هم خواهيم شد البته قدم به قدم. ‏

‎‎فکر مي کنيد تاثيرات اجتماعي ارث برابر، چيست؟‎ ‎
من جدا معتقدم تا زنان استقلال مالي نداشته باشند به برابري دست پيدا نخواهند کرد و شان و کرامت انساني شان حفظ ‏نخواهد شد. چرا زنان هميشه بايد جيره خوار پدر، شوهر، برادر و در زمان پيري جيره خوار فرزند باشند؟ ازاين جهت ‏موضوع ارث براي من مهم است که اقتصادي است. ‏
البته منظور اين نيست که با ارث برابر همه زنان حل خومشکلات اقتصادي اهد شد اکثريت مردم ما که کمرشان زير بار ‏فشار اقتصادي خم شده چه ارثي از خود بجا خواهند گذاشت! ولي قانون عادلانه مي تواند فرهنگ جامعه را ارتقا دهد. اگر ‏سهم ارث مادر ناچيز نباشد هيچ فرزندي جرات نمي کند فرش زير پاي مادر را بفروشد و يا مادر را از خانه خود بيرون کند ‏و به يک خانه ي اجاره اي منتقل کند. ‏
در پايان مي خواهم بگويم خارج از موضوع ارث براي توانمند سازي زنان واشتغالزايي زنان بايد دولت سرمايه گذاري کند ‏خانواده پايدار خانواده اي است که زن و مرد هر دو کار کنند و در تربيت فرزندان شان هم سهيم باشند نه اينکه مرد سه ‏شيفت کار کند و چند همسر اختيار کند و هزينه آنان را تامين کند و زندگي پرتنش و عاري از محبت را به فرزندان تحميل ‏کند